פסטיבל מוסררה מיקס 16 בירושלים

פסטיבל מוסררה מיקס 16 ירושלים

24-26.5.2016

בין השעות 19:00-23:00

כל המיצגים, המיצבים, מופעי המוסיקה והאמנות יתקיימו בתוך מתחמי הגלריה, בחצרות הבתים ובמרחבים הציבוריים. שכונת מוסררה, ירושלים.  מופע המוזיקה המרכזי של פסטיבל מוסררה מיקס 16 יתרחש עם נעילתו: אמניות הקול ויקטוריה חנה ומריאנה סדובסקה, במפגש נדיר וחד פעמי עם המוזיקאי והמפיק רע מוכיח. עוד במופעים: להקת אפרקו/ אנסמבל גלעד אפרת/ שילה פרבר/ אילנה אליה/ עופר מזרחי/ המוכתר במופע ירושלמיELECTRIC PALM TREE/ שמיל פרנקל.

מה קורה כאשר אמנים נכנסים למעבדה ומתחילים לעבוד עם חומרים חיים כגון בקטריות? עורכים ניסויי בסביבה הביתית? או משתמשים בחומרי מחקר מושאלים ממדענים? פסטיבל האמנות הרב תחומי והבינלאומי חוזר זה השנה ה-16 לשכונת מוסררה בירושלים, עם עשרות אמנים מהארץ והעולם. הפסטיבל השנה יעסוק בהרחבת המושג "טרנסלוקציה" תוך הצצה לעולם הביו-ארט.

טרנסלוקציה הוא מונח המגיע מעולם הגנטיקה- זהו מצב של התקה, שבו מידע גנטי מוחלף בין כרומוזומים. הטרנסלוקציה היא סוג של מוטציה יחסית שכיחה בקרב בני-האדם. בפסטיבל יוצגו עבודות המתייחסות ישירות לתופעות ביולוגיות שהן פרי של שיתוף פעולה עם עולם המדע- עבודות שנוצרו בתוך מעבדה או בעזרת פרקטיקות מחקר.

לצד אלו יוצגו גם עבודות המרחיבות את מושג הטרנסלוקציה ומסיטות אותו לתחומים אחרים כמו פעולות במרחב הציבורי, התקות של מרחבים והתרחשויות המועתקות ממקום למקום, תוך יצירת מציאות חדשה והתייחסות ליחסי הגומלין שבין בני האדם ואורגניזמים אחרים.

בפסטיבל השנה יציגו כ-40 אמנים בינלאומיים ומקומיים, לצד סטודנטים מבית הספר לאמנות מוסררה., ניתן מקום נרחב לעבודות שנוצרות יחד עם הקהל או משתפות את הצופים בצורה אקטיבית.

בין העבודות אשר יוצגו במסגרת הפסטיבל: "מנה מנה" –  פרויקט אוכל מגרה חושים: במסגרת קורס "מבוא ליצירה התנסותית", סטודנטים מהמחלקה לניו מדיה בבית ספר לאמנות 'מוסררה', חקרו את היכולת של החושים ליצור חוייה התנסותית שלמה ומעמיקה. הפרוייקט מתמקד ביצירת מנת אוכל ייחודית, אשר לוקחת את המשתתף לחוויה אסתטית, חושית ותודעתית יוצאת דופן. מדי יום יוצגו שתי מנות שונות לבאי הפסטיבל, שיוכלו לחוות ולטעום אותן.

yuli

צילום: יולי זכאי

IMG_6281

צילום: טל מיכאלס

sugar

צילום: מיכאל כהן
שראון פז, מנהל המחלקה התפנה להשיב על כמה שאלות לקראת הפסטיבל:
מהיכן הגיע הרעיון לשלב בין אמנות למדע/ביולוגיה/גנטיקה?
לא המצאנו דבר, יש היום רנסאנס לחיבור בין תחומי ידע ומיומנות, ואנשים הופכים הרבה יותר רב תחומיים ביסודם, גם כי יש את האפשרות והרבה יותר תחומי ידע פתוחים עבורנו, וגם מתוך רצון לגלות גבולות של ידע, יכולת, אסתטיקה, חומר ועוד. במקביל לעולם ההאקינג של התוכנה מתפתחים עוד סוגי האקינג של ביולוגיה, כימיה ועוד אשר מנסים בתמימות לבדוק את האפשרויות המגבלות והפרצות בעולמות הללו.

במה שונה מבחינת עבודת האוצרות תערוכה אינטראקטיבית?

ראשית, קשה לדמיין עבודות אינטראקטיביות ואת ההשפעה שתהיה להם על הקהל. בניגוד לתערוכה רגילה שתגובת הקהל היא פנימית בתוך כל צופה אצלנו יש משתמשים שבאים במגע ישיר עם העבודות. יש כמובן גם ענייני תחזוקה ועמידות בפני פגעי הקהל. בעוד שבתערוכות אחרות אנשים תולים, מחברים ואז מחכים לפתיחה. תמיד בתערוכות כאלו מחכים עד הרגע האחרון, כל מה שעשוי להשתבש משתבש אבל בסוף הכל מסתדר. זה המחיר של להיות בתחום חדשני.

במה תורמת תערוכה אינטראקטיבית לאמן, בשונה מתערוכה רגילה?

אני אוהב אנשים, אני אוהב להתבונן בהם ולהיות מופתע מהם, לאתגר תפיסות, מחשבות, רצונות ופעולות. זה לא קורה בשום סוג אחר של תערוכה, בטח לא מול העיניים.

האם קהל המבקרים מגיב באופן אחר לתערוכות אינטראקטיביות? וכיצד? 

חינכו אנשים לא להתקרב ולא לגעת, האתגר המרכזי הוא בדרך כלל לשכנע אנשים שזה בסדר, אבל אחרי שהם משתחררים זאת אנרגיה מטורפת של חושים ותחושות ושיחות ארוכות שנחמד לעקוב אחריהן.

מה המסר העיקרי שאתה מעוניין להעביר בכך שכל התערוכה מתמקדת במזון?
העבודות נעשו במסגרת קורס "מבוא ליצירה התנסותית", והקורס עוסק בחושים ובאינטראקציה ומה תחום טוב, נכון, מאתגר ומרגש יותר לבחון את הדברים האלו, מתחום האוכל שהוא גם חושים וגם תרבות וגם זהות וגם הכל…
 
אילו אתגרים משמעותיים יש באוצרות של תערוכה שמתמקדת רובה ככולה במזון?
מכיוון שהסטודנטים לא מיומנים בתחום יש אתגר ביצירת העבודות וליווי התהליך שדורש הרבה ניסויים וגם בתערוכה עצמה בניהול הקהל יש אתגר משמעותי, קהל די נטרף כשיש אוכל בסביבה…

כיצד נבחרו העבודות לתערוכה זו?

הן נבחרו מתוך הקורס .

האם תוכל להמליץ על כמה עבודות נבחרות מבחינתך? ומדוע בחרת בהן?

כולן מהממות ומעניינות. יש עבודה שנאכלת מעל הגוף של הסטודנטית (יולי זכאי), גן זן אכיל (בר אילון),  חלל של שערות סבתא מעופפות, ספגטי ארוך שהוא ארוחה שלמה, משחק דמקה סושי וחבצלות מנייר אורז חתוך בלייזר שנפתחות ומגלות מנת אוכל שניתן לשלות מבריכה של סויה ועוד.

האם תוכל להמליץ על אמני ניו מדיה נבחרים בעולם? על תערוכות נוספות? 

אוסף של אמני ניו מדיה מוצלחים מרחבי העולם http://thatsnewmedia.blogspot.co.il

כל המיצגים, המיצבים, מופעי המוסיקה והאמנות יתקיימו בתוך מתחמי הגלריה, בחצרות הבתים ובמרחבים הציבוריים. שכונת מוסררה, ירושלים.  מופע המוזיקה המרכזי של פסטיבל מוסררה מיקס 16 יתרחש עם נעילתו: אמניות הקול ויקטוריה חנה ומריאנה סדובסקה, במפגש נדיר וחד פעמי עם המוזיקאי והמפיק רע מוכיח. עוד במופעים: להקת אפרקו/ אנסמבל גלעד אפרת/ שילה פרבר/ אילנה אליה/ עופר מזרחי/ המוכתר במופע ירושלמיELECTRIC PALM TREE/ שמיל פרנקל
.

 

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.