דלפט - העיר בכחול לבן 

בטיול המשפחתי להולנד, בין פארק אפטלינג והדולפינריום, מצאנו בוקר שמשי ונעים לטיול בעיר דלפט. התנדבתי מראש להכין את מסלול הטיול וזאת בכדי להציב עובדות בשטח, ולקבוע חצי יום לפחות בעיר המסקרנת הזאת. כבר יותר מחמש עשרה שנים אני חולמת להגיע לעיר הזאת, לחוות ולראות במו עיני את המקום בו חיו הצייר ורמר (יוהאנס ורמר - Johannes Vermeer ) והנערה המפורסמת, חריט. כאן צויר הציור המפורסם "נערה עם עגיל פנינה", הנחשב לאחת מיצירות המופת החשובות של ורמיר ושל אמנות הבארוק ההולנדי. על אף שהוא מוצג בגלרייה בעיר האג, העיר דלפט מזוהה עם הציור המפורסם יותר מכל. ציור זה זכה לכינוי "המונה ליזה של הולנד", ובכן, בניגוד למונה ליזה המכובדת, לנערה הזאת יש לי חיבה יתרה. 

כיאה לעיר הולדתו של הצייר ורמר, פועל במקום מרכז ורמר (Vermeercentrum), שם ניתן להתוודע לחייו ועבודתו במסע וירטואלי מעניין.



לאחר דקות אחדות של שיטוטים בעיר הנהדרת הזאת, הבנתי מיד מהיכן שאב הצייר המהולל השראה. תעלות מרהיבות ובתים צבעוניים מקסימים, כנסיות, מבנים ורחובות מלאים אופי ויופי, מין קסם כזה באויר ותחושה נעימה מכל עבר. במרכז העיר ישנה רחבה ענקית מלאה בתי קפה, מסעדות וחנויות מזכרות כראוי לעיר בעלת היסטוריה שכזאת. החנויות עמוסות בכלי חרסינה בצבעי כחול לבן המאפיינים את העיר, אך לא רק. גם כלים מסוגים אחרים מרעננים את ההיצע. פער המחירים ניכר, וזאת בשל המיגוון: כלים מקוריים עם חותמת איכות של העיר, נעשים בעבודת יד ומחירם כזהב טהור, לעומתם, חיקויים (יפים!) תוצרת סין.









לא הבדלתי בין החיקוי למקור (מבלי להתייחס לתוית המחיר). לכן, ניגשתי לראות ולהבין מקרוב. ברחוב הראשי היוצא מהכיכר המרכזית, נמצאת חנות כלים הדומה לשאר החנויות בשדרה. הצצה חפוזה פנימה, מגלה מדרגות לסטודיו מסורתי אמיתי. את פניי קיבלה הולנדית חביבה, רכונה מעל שולחן עמוס במכחולים, כלים, קעריות מים וקעריות צבע. להפתעתי הרבה, הצבע היה שחור! לא כחול, לא כחלחל ולא דומה לכחול. בשקט בשקט ובדיוק רב, ציירה האמנית מתוך סקיצה, ציור עמוס פרטים על לבנת חרסינה פשוטה, והוסיפה טקסט לא מובן בהולנדית, וזאת, לפי הזמנה מיוחדת. מסתבר, שאת הציורים הכה מפורסמים בכחול, מציירים בשחור! רק לאחר תהליך השריפה בתנור והגלזורה הצבע (השחור המכיל תחמוצת קובלט cobalt oxide), הופך כחול. התבוננתי דקות ארוכות בתהליך היצירה וקיבלתי הסבר מדוייק על עבודתה המרתקת. 

De Blauwe Tulip -The blue tulip

Kerkstraat 12 Delft

www.bluetulip.nl 

 





 

בנוסף לורמר ולחרסינה הכחולה, להשראה הרבה ולפעמוני הכנסייה, העיר מלאה בחנויות עיצוב שוות, רשתות אופנה ידועות והמון אפשרויות לשיטוטים מהסוג האהוב עלי. אבל את השופינג השארתי למקום האמיתי, אמסטרדם.

ועוד שני דברים קטנים: לעיר יש לוגו גאוני ממש!  ומסתבר שדלפט עיר תאומה של כפר סבא, באמת שאין לי מושג למה.



השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.