צביעה אקולוגית אקו פרינט

ביום חורף בהיר פגשתי את דגנית (לא אותי), במושב פסטורלי בשרון. היא לימדה אותי דבר או שניים על סבלנות, על תהליך ועל ציפייה ללא נודע. היצירה המרהיבה שלה משלבת מדע מדויק מתחום הכימיה והבוטניקה, טכניקות צביעה טבעיות ואקולוגיות יחד עם הדפסים בוטניים. לכולם מתווסף טאצ' יפני ייחודי המעניק לטקסטיל את חתימת ידה של דגנית.

הצטרפתי אליה ליומיים עמוסים בצבע, טבע, השראה וכיף גדול. התהליך כלל מספר שלבים, החל מהכנת הבד לצביעה, דרך איסוף חומרים מהטבע, עלים, ענפים, אצטרובלים ופירות. בתהליך טבעי לגמרי (במקרה של בדים מהחי כמו משי וצמר), או בשילוב מלחי מתכת (במקרה של בדים מהצומח, או אם נרצה לחזק ולשפר את הצבע על הבד) משחררים הצמחים פיגמנטים ונקשרים לבד. רוב העבודה אינטואיטיבית וזורמת, אפשר לכוון לתוצאה הסופית, אך תמיד ישנן הפתעות.


במשך ימים ספורים לפני שנפגשנו, הפיקה בתהליך טבעי צבע נוזלי הנראה קצת כתום, קצת אדום וקצת חלודה, מאצטרובלי ברוש. לנוזל הוסיפה מים ונתנה להם לרתוח יחד. לתוך המיכל המלא בנוזל שנוצר, יכנסו למנוחה של לילה הבדים לאחר עיצובם. בעיני רוחי אני מדמיינת צעיפים כתומים אביביים, כצבע הנוזל. 

לאחר הכנת המשי לצביעה (כביסה וטבילה בחומר מקשר בהתאם), הבד נפרס על שולחן גדול, עליו הניחה דגנית בעדינות רבה ענפים, עלים, ופירות עגולים שחורים/סגלגלים של שיח ההדס. בשלב הזה בעצם, מתהווה עיצוב הבד, כשלכל פיסת בד סיפור משלה ותוצאה ייחודית רק לה.


מעבר לפרמטרים שקשורים בטמפרטורת הנוזל, משך הבישול, שילוב של מלחי מתכת, החומר ממנו עשוי הסיר וכדומה, בחירת האלמנטים ומיקומם על משטח הבד הם אלו שיקבעו בסופו של תהליך, כיצד יראה הבד. הנוזל הכתום אדום יעטוף את הבד לאחר גלגולו וקשירתו, יחדור למקומות שונים ויטביע את חותמו, את חותמת הטבע.

לאחר קשירת הבד עם האלמנטים, מועבר הבד למיכל עם נוזל הצבע שהופק וכאן בעצם מתחרש כל הקסם הזה. במשך הלילה הצבע והטבע יחלחלו אל תוך המשי ויצרו את יצירתם. שלב ההמתנה הוא החלק הקשה (עבורי) בתהליך ונראה שדגנית (השנייה) רגילה אליו ומשחררת. בינתיים היא מכינה לנו חליטת תה טבעית וטעימה. אנחנו משוחחות על תהליך היצירה, ההשראה מהטבע, מתנות הטבע שמתחלפות עם העונות, על הצעיפים פרי ידיה ועל הילדים. נפרדנו בעיצומו של התהליך. משאירות את המשי הרך והעדין לינוק ולספוג את מה שהטבע מסוגל להעניק לו. 





הסקרנות שלי לראות תוצר מוגמר לאחר לילה שלם מוכיחה שסבלנות היא תכונה חיונית ביצירה הזו. בלילה חלמתי על משי כתום, למחרת מוקדם בבוקר הסבלנות השתלמה. הגעתי בשעת בוקר מוקדמת, מלאת אדרנלין, מוכנה ושמחה שזמן הציפייה הסתיים. דגנית (השנייה) ברוגע שלמדתי כבר לזהות, לא ממהרת. מגישה תה צמחים, עוגיות בריאות ושלווה. היא כל כך שלווה, וכאילו נשלחה אליי ללמד אותי שיעור. לאט לאט היא שולה את גלילי הבדים מתוך המיכל. אז אנחנו מגלות שהכתום הותיר רק גוון של ורוד שמפניה עדין כיאה למשי. מסתבר שלטבע תכניות משלו. 






הגלילים נפרשים על השולחן כשלכל אחד ניתן יחס אישי. דגנית מפרידה את העלים והענפים מהבד ונראה שקשה לה להיפרד מהם ובצדק. הם נתנו לבד זהות ומהות. הרגע הזה שבוא אנו רואות טבע שלם על פיסת בד הוא מרהיב. דגנית בודקת מה מהאלמנטים הרבים השאיר חותם על הבד והיכן. גם החוט שקשר את הגליל והידק את העלים אליו השאיר סימן, כמי שרוצה לספר ולהנציח את התהליך בתוצר המוגמר. אנו מזהות בבד סוג של הדפס יפני, מינימליסטי אך מובהק, רך ומופשט.




דגנית סקלה היא מעצבת היוצרת טקסטיל ייחודי בשיטות טבעיות ואקולוגיות, ובעלת המותג SU.
SU משמעו 'קן' ביפנית, שעבורה, מעבר לתזכורת הנוכחת לאסתטיקה היפנית, מהווה מעטפת, יופי טבעי, מלאכת יד, אומנות, ארעיות וחוסר שלמות.

תודה לך דגנית, שבמשך כמה שעות אפשרת לי להציץ אל תוך תהליך היצירה המופלא שלך, שבסופו התנופפו צעיפי משי רכים המספרים לי ולכולם מי את.

 את הצעיפים המרהיבים של דגנית, ניתן לרכוש כאן באתר

לעמוד הפייסבוק SU


15 תגובות

  1. ליבנת ולטר

    המילים המדוייקות, הצילומים המהפנטים, תשומת הלב לפרטים הכי הכי הכי קטנים, יצרו הרמוניה מלאת קסם. עצמתי עיניים והתמכרתי לתהליך….

  2. עליזה

    גם אני זכיתי למטפחות מיצירותיה המופלאות והיחודיות של דגנית

  3. עליזה

    והכי חשוב ניצול כוחות הטבע הפשוטים במקום כימיקאלים רעילים

  4. יונית קריסטל

    אני מבינה שלא דגנית כתבה את המאמר הזה, אבל ברצוני לשאול למה הכוונה חומר מקשר \מקבע טבעי, ומלחי מתכות ממקור טבעי? הרשה לי להטיל ספק באמינות הדברים, אבל אשמח להתבדות.

    • דגניתא

      יונית תודה על ההערה, בדקנו וערכנו תיקון בכתבה.

    • דגנית סקלה

      הי יונית, תודה על תגובתך!
      אכן לא דייקנו במילים. הכתבה תוקנה בהתאם, תודה לך על תשומת הלב!
      "תהליך טבעי לגמרי" התייחס לצביעת משי (כמו גם צמר) שאינם מחייבים שימוש במורנדטים, אלא אם נבחר להשפיע על הצבע, על הגוון.
      ואכן בחלק מהמקרים נעשתה צביעה של משי בתהליך טבעי לגמרי, ללא שימוש במורדנטים.
      מלחי מתכת בהחלט לוקחים חלק בתהליך העשייה שלי בהתאם לתוצאה הרצויה ולסוג הבד.
      תודה לך!

  5. יונת עופר

    איך אפשר לדבר איתך,בכדי לנסות לארגן סדנה לקבוצת חברות?
    תודה
    יונת 0545986070

  6. מירב

    צהרים טובים, האם יש אפשרות להשתתף באיזשהיא סדנא בשעות הערב? אנחנו שתי אחיות שמחפשות מתנה מיוחדת לאחותינו, ליום הולדת מיוחד ועגול 🙂 תודה על תשובתך. מירב

  7. טל דנגור

    היי תודה על המאמר המעורר השראה! מדהים!
    כבר הרבה זמן שמנסה לברר כיצד הכי נכון לצבוע בד פיקה בצורה טבעית.. אשמח ממש להתייעצות.. מה יכול לשמש כחומר מקשר/מקבע? האם חומץ יכול להתאים? תודה רבה מראש!!

  8. סמדר

    דגנית תודה לך על יום קסום במחיצתך בנירית .נתת לנו השראה ,לימדת אותנו בסבלנות אין קץ והתוצאות מדברות.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.